Підприємниця вирішила закрити своє ФОП і звернулася в центр надання адміністративних послуг. Але при закритті ФОП держреєстратор припустився помилки, а саме замість двох реєстраційних дій “рішення про припинення” і “припинення” виконав тільки перше. Тобто ФОП залишився “недозакритим”. А згідно із законодавством, кожний ФОП, навіть неактивний, має платити щомісяця єдиний соціальний внесок.
В результаті, коли через 9 місяців підприємниця (поштою від податкової) дізналася, що ФОП не ліквідували, заборгованість становила вже понад 6 тис. грн.
У податковій просто розвели руками і пояснили, що орієнтуються на дані державного реєстру, в якому ФОП ще не закрита. Тому ЄСВ нараховувався і буде нараховуватися. Підприємниця приїхала в центр адміністративних послуг, щоб завершити розпочатий процес ліквідації. Однак реєстратор, який допустив помилку, на той час вже не працював. Керівник центру взявся виправляти недоробки колеги. Але, замість того, щоб виконати реєстраційні дії датою подання документів, він провів їх датою виявлення помилки.
В результаті податкова отримала повідомлення про ліквідацію та переконалася в своїй правоті – попередні 9 місяців ФОП існувало, а ЄСВ нараховувався правильно. Відповідно, податкову вимога направили до виконавчої служби, проти підприємниці почали виконавче провадження, нарахували виконавчий збір. Банківські рахунки ФОП заблокували.
Підприємниця неодноразово писала в податкову, але їй відповідали, що “орієнтуються виключно на дані державного реєстру”. Багато разів вона зверталася до відділу реєстрації з вимогою виправити помилку в реєстрі (поміняти дату на правильну) – і отримувала відповіді, що містять вибачення за заподіяні незручності і пояснення, що виправити дату технічно неможливо. Намагалася скаржитися на дії реєстратора в Міністерство юстиції, але отримувала відписки про те, що її скарги не відповідають формальним критеріям (неправильно завірені копії, немає підтвердження відсутності діючих судових процесів).
ФОП звернулася до Ради бізнес-омбудсмена. Далі переконавшись, що скарга оформлена відповідно до всіх формальними критеріями, ФОП повторно подала скаргу на бездіяльність суб’єкта державної реєстрації в територіальний орган юстиції.
В ході розгляду скарги комісією ФОП вдалося переконати членів комісії, що необхідно хоча б в мотивувальній частині висновку комісії констатувати неправомірність дій державного реєстратора, а також застосувати до нього санкції.
Потім “озброївшись” висновком комісії, в якому зафіксували неправомірність дій державного реєстратора та помилковість дати закриття ФОП, скаржниця вирушила до податкового органу, щоб переконати податківців відкоригувати дані про несплачений ЄСВ. За результатами проведеної комунікації, податковий орган вирішив звернутися в територіальне управління юстиції з офіційним запитом, в якому просив підтвердити версію скаржниці про реальну дату закриття ФОП. На підставі отриманої відповіді податкова виправила в інтегрованої картці платника дані про нібито наявність у скаржниці боргу ЄСВ за 9 місяців. Так само податковий орган повідомив державному виконавцю про відкликання раніше надісланої вимоги про стягнення боргу. На підставі цього звернення виконавче провадження закрили, а арешт з рахунків скаржниці зняли, без справляння з неї виконавчого збору і витрат на ведення виконавчого провадження.
В кінцевому підсумку ФОП вдалося успішно вирішити справу, хоч в це спочатку майже ніхто не вірив. Адже без позначки в Держреєстрі ФОП залишається “сплячим” і повинен далі платити державі. У той же час хочемо нагадати, що з цього приводу до Конституційного Суду надійшло конституційне подання Уповноваженого з прав людини. Тому обов’язковість сплати ЄСВ “сплячими” ФОП можуть скасувати. Так само, нещодавно суд поставив крапку щодо сплати єдиного внеску ФОП, які здійснюють незалежну профдіяльність.